Overschakelen naar GA4een nieuw tijdperk

Google Analytics 4 of beter gekend als GA4 neemt vanaf 1 juli 2023 de fakkel over van de huidige analytics versie Universal Analytics. Universal Analytics zal vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe data meer verzamelen. Het is daarom belangrijk om nu al over te schakelen naar GA4. Maar waarom wordt GA4 de nieuwe standaard en waarom zou je overschakelen? Dat leggen we graag in deze blog uit. 

  • Simon
Leestijd: 2 minuten
Google Analytics 4

Waarom GA4?

Universal Analytics werd ontworpen om data te meten op basis van page views en is ontwikkeld met het tracken van websites als doel. Met de opkomst van mobile apps bleek Universal Analytics niet voldoende doeltreffend te zijn en daarom kwam Google in 2019 met Google Analytics App + Web. Een nieuwe versie van Google Analytics die op basis van events trafiek meet en meer privacy gericht is dan zijn voorganger. Google Analytics App + Web krijgt later de nieuwe naam Google Analytics 4.

Universal Analytics wordt dit jaar 10 jaar en dat is voor Google het moment om de stekker uit deze versie te trekken. Op 1 juli 2023 zal Universal Analytics stoppen met data te verzamelen. De data die reeds in Universal Analytics zit zal nog tot minstens 6 maand na stopzetting raadpleegbaar zijn. Daarom is het belangrijk om nu al een GA4 op te zetten. Zodat deze nieuwe versie alvast jouw bezoekers en conversies kan meten en zo verlies je minder data.

Verschillen GA4 en UA

Meten op basis van events

GA4 is anders opgebouwd dan Universal Analytics en meet op basis van events jouw bezoekers. Waar Universal Analytics zich baseerde op het bekijken van een pagina (page view) om interactie te meten, meet GA4 dit aan de hand van verschillende events zoals een pagina bezoeken, een video afspelen, scrollen op een pagina … Naast de standaard events die GA4 automatisch meet kunnen er ook eigen events toegevoegd worden zodat je bijvoorbeeld het invullen van formulieren of toevoegen van een product aan de winkelmand kan tracken.
 
Deze nieuwe manier van tracken zorgt ervoor dat je een accurater beeld krijgt van wat gebruikers doen op jouw website.
 

Machine learning

GA4 gebruikt machine learning om voorspellingen te doen op het gedrag van jouw bezoekers. Nadat je enkele maanden data hebt verzameld kan GA4 door het gebruik van AI voorspellingen doen en aanbevelingen geven over jouw website. Daarnaast wordt de machine learning ook ingezet om ontbrekende data in jouw analytics aan te vullen. Hoe langer je GA4 gebruikt hoe accurater de aangevulde data zal zijn.
Google Analytics 4 dashboard

Tot slotConclusie

De nieuwe versie van Google Analytics biedt veel mogelijkheden en is uitgebreider dan zijn voorganger. De nieuwe omgeving van GA4 is even wennen maar vanaf je ermee vertrouwd geraakt zal je merken dat GA4 een mooie upgrade is tegenover Universal Analytics. 

Om zoveel mogelijk data te behouden raden we aan om niet te lang te wachten met een GA4 implementatie in jouw website. Tracking met GA4 kan tegelijk draaien met Universal Analytics, zo verzamel je op beide platformen data en zal het overschakelen vlotter gaan. Ben je niet zeker of jouw website al GA4 gebruikt of heb je vragen over de nieuwe versie van Google Analytics? Neem dan contact op met jouw project manager. 

Cookie